Izložba Jedna francuska epizoda Save Šumanovića otvara se u petak 25. marta u 19 sati u Galeriji Matice srpske. Ovom izložbom će biti obeležen mesec Frankofonije 2016. i 120 godina od rođenja Save Šumanovića, a zainteresovani će moći da je pogledaju do 7. maja.

Advertisement

Izložba je nastala u saradnji sa Galerijom slika “Sava Šumanović” u Šidu, Francuskim institutom u Srbiji i istoričarkom umtnosti Lidijom Merenik. Na otvaranju izložbe govoriće upravnica Galerije Matice srpske Tijana Palkovljević Bugarski, direktorica Galerije slika „Sava Šumanović“ Vesna Burojević i istoričarka umetnosti Lidija Merenik, dok će izložbu zvanično otvoriti gospodin Žan-Batist Kizen, direktor Francuskog instituta u Srbiji.

Jedna-francuska-epizoda-Save-sumanovica
GMS

Na izložbi će biti predstavljena 24 umetnička dela Save Šumanovića iz kolekcija Galerije slika “Sava Šumanović” u Šidu, Galerije Matice srpske i iz privatnog vlasništva. Izložena dela (slike i crteži) nastali 1929. godine u Parizu su jedan segment Šumanovićevog rada koji zauzima značajno mesto u rasvetljavanju stvaralačkog puta ovog umetnika. Pariz kao centar umetničkog i kulturnog života Evrope privlačio je brojne srpske umetnike među kojima je bio i Sava Šumanović. Tokom dvadesetih godina XX veka u Parizu je boravio tri puta. Kako je izgledala njegova poslednja pariska epizoda?

Šumanović je otputovao u Pariz u jesen 1928. godine nakon uspešne samostalne izložbe u Beogradu na kojoj je predstavio svoje pariske radove, čuvene slike Pijana lađa i Doručak na travi, kao i šidske pejzaže nastale te godine. Kritika i publika su pozdravili izložbu, sve slike su rasprodate što je Šumanoviću omogućilo da po treći i poslednji put boravi u Parizu. Po dolasku, pronašao je prostor za novi atelje koji je svojim mističnim svetlom naveo Šumanovića da slika u novom stilu. Takođe, počeo je da upotrebljava slikarski nož umesto četkice stvarajući materiju od gustih nanosa boje. Svetlo i boja dobili su novo značenje na njegovim slikama. Prema rečima samog slikara, poslednji boravak u Parizu bio mu je najlepši. Učestvovao je i uživao u umetničkom i boemskom životu evropske prestonice kulture. Boraveći u kafanama na Monparnasu, družio se sa umetnicima iz celog sveta. Slikao je pejzaže iz okoline Pariza, obalu Sene, čuveni Luksemburški park, prizore iz Normandije, zatim aktove najpoznatijih pariskih modela – Kiki i Ajše, ali i prizore kafana i pariskih noći. Međutim, usled opštih i ličnih prilika Šumanović koji se nekada izjašnjavao kao veliki frankofil postao je razočaran, i svoj francuski potpis je zamenio ćiriličnim. U martu 1930. godine zajedno sa majkom napustio je Pariz i vratio se u Šid.

Prateći program izložbe 

Advertisement

Ostavite komentar