Žeželjev most je povezivao Novi Sad i Petrovaradin, decenijama ponosno stojao, izdržao zahuktali voz i hiljade drugih koji su prešli preko njega, sve do bombardovanja 1999. godine. U toj prašini kao da je ostao zaboravljen Žeželjev most, ali i njegov konstruktor Branko Žeželj. Koliko zapravo znamo o njemu?

zezeljev-most-stara
nepoznati autor

Danas ga nazivaju Skadrom na Bojani, a čekanje završetka gradnje ovog mosta liči na čekanje Godoa. Kažu da bi gradnja Žeželjevog mosta u Novom Sadu trebala da bude završena do kraja sledeće godine. Isto tako kažu i da će Novi Žeželjev most biti dug 474 metra, a i da će imati dva železnička koloseka, dve saobraćajne trake za drumski saobraćaj i dve biciklističko-pešačke staze.

Beton ima svoje ćudi, propinje se, otima se, ne da se. Ali vaše je da ga zaustavite, da ga pokorite, da sve bude kako vi hoćete i da doživite ono što doživi vešti konjanik u sedlu: fini osećaj ugodnosti i superiornosti – govorio je čuveni inženjer Branko Žeželj.

zezeljev-most-izgradnja

Ko je bio taj Branko Žeželj po kome je nazvan jedan od simbola Novog Sada?

Malo je poznato da je iza njega je ostalo 24 patenta, desetine mostova i hala, a trećina Novog Beograda izgrađena je po sistemu “IMS Žeželj”. Branko Žeželj je bio inženjer, naučnik, izumitelj, akademik.  Među njegovim najpoznatijim delima je i Most kod Beške dužine 2.250 metara, kao i most preko Tise kod Titela. Pre rata je radio u Ministarstvu građevine. Drugi svetski rat većim delom je proveo u nemačkom zarobljeništvu. Pobegao je 1944. godine i uključio se u NOB. Posle rata karijeru je nastavio kao šef Odseka za mostove Saveznog ministarstva građevina i direktor Saveznog građevinskog instituta. Bio je redovni profesor Građevinskog fakulteta i redovni član SANU.

Držao je predavanja na najznačajnijim svetskim univerzitetima. Najveći doprinost građevinarstvu tadašnje Jugoslavije dao je uvođenjem i popularizacijom upotrebe prednapregnutog betona. Bio je gostujući predavač na međunarodnim kongresima i drugim skupovima, na univerzitetima u Londonu, Moskvi, Lenjingradu, Njujorku,  Kijevu,  Milanu, Parizu, Pragu, Rimu, Atini, Budimpešti, Sofiji, Havani…

Zezeljev-most-Novi-Sad

Žeželj je protagonista primene prednapregnutog betona i osnivač Opitne stanice za prednapregnuti beton u Jugoslaviji. Na Kongresu svetskog udruženja za prednaprezanje, u Rimu 1960. godine, njegovi lučni mostovi bez skela i tzv. prednaprezanje zemljišta na oporcima lukova su proglašeni za izuzetne novine u građenju mostova.

Više o Mostu slobode

Advertisement

Ostavite komentar