Mnogim ženama se čini da je filmska industija je pretežno muška zabava, odatle su jaki ženski likovi manje zastupljeni, a i statistika režisera ide višestruko u korist muškaraca. Iz tih razloga za vas smo izabrali deset najboljih feminističkih filmova.

  1. Orlando (Orlando)

Filmska adaptacija romana Virdžinije Vulf jeste satira koja istražuje rodnu i umetničku subjektivnost kroz priču o bogatom plemiću u Elizabetanskoj eri koji se postepeno transformiše u ženu. Lorda Orlanda, koji postaje Lejdi Orlando, u priči o preživljavanju kroz pokušaje da prokrči svoj put u društvu glumi Tilda Svinton (Tilda Swinton). Film se završava drugačije nego kod Virdžinije Vulf, jer je režiserka Sali Poter odlučila da Orlandu podari kćerku, pokazavši tako da moć žene ne proizilazi iz materijalnih stvari, već da je treba tražiti u samom njenom identitetu.

  1. Ja sam pucala na Endi Vorhola (I shot Andy Warhol)

Ovaj film iz 1996. godine rediteljke Meri Haron snimljen je po istinitom događaju, a reč je zapravo o kritici mizoginije. Jedna od manekenki koja je radila sa Endijem Vorholom u njegovom čuvenom studiju Fabrika, Valeri Solanas (Valerie Solanas) 1968. godine ispalila je tri metka na Vorhola, a pored njega pucala je i na njegovog partnera. Ova manekenka kasnije je rekla da je pucala jer je osećala kako je Endi Vorhol isuviše kontrolisao njen život. Inače, ova manekenka koju u filmu glumi Lili Tejlor (Lili Taylor), poznata je feministkinja, autorka SCUM Manifest-a, dela u kojem predstavlja svet u kojem će žene kontrolisati sve i uništiti muški rod.

  1. Telma i Luiz (Thelma and Louise)

Kada je ovaj film izašao 1991. godine, bilo je muškaraca koji su se žalili kako je film ponižavajući za muškarce i kako propagira pogrešne stvari – vožnju u pijanom stanju, pljačku i ubistvo. Centralna tema filma je prijateljstvo dve žene, koje glume Suzan Sarandon (Susan Sarandon) i Džina Dejvis (Geena Davis) a kroz njihovo putovanje predstavljen je položaj i život žena. Čak i kraj filma (sletanje sa litice), predstavlja njihov izbor, a gledalac ostaje sa slikom dve žene u vazduhu, što simbolizuje njihovu konačnu slobodu od svih društvenih stega i uverenja koja su im nametnuta.

  1. Ženska nevolja (Female trouble)

Ovaj film režisera Džona Votersa, daje prostor takozvanim lošim ženama i likovima, onima koji po njegovim rečima nemaju šanse da pobede u stvarnom životu, i zato pobeđuju u njegovim filmovima. Priča je o učenici srednje škole koja je sve samo ne uzorna, a Voters se osim pravilima, poigrava i shvatanjima o lepoti. U prilog tome ide i činjenica da glavnu žensku ulogu igra muškarac koji se preoblači u ženu – Glen Milsted (Glen Milstead), koji kao dreg osoba poznati pod imenom Divajn (Divine). Generalno, film pokazuje kako lepo može biti sve ono što je lični izbor i da obično zapravo i ne postoji, a da je suština u slobodi izbora načina života.

  1. Rođene u vatri (Born in flames)

Radnja ovog pseudodokumentarca iz 1983. godine režiserke Lizi Borden smeštena je u futuristički Njujork i prati socijalnu revoluciju, kombinujući naučnu fantastiku i politiku feminizma. Uprkos društvenim promenama koje su se desile od tada, ono što ovaj film čini svevremenim su teme kojima se bavi – seksizam i rasizam. Ujedinjene žene u borbi za slobodu glume, pored ostalih, glume Ketrin Bigelou (Kathryn Bigelow), Adel Bertai (Adele Bertei), Florins Kenedi (Florynce Kennedy).

Nastavak na sledećoj stranici>

Advertisement

Ostavite komentar